F-35 je postao totalni promašaj ali ga i dalje svi kupuju

0

Glavni simbol vazdušne snage NATO-a 5. generacija F-35 Lightning II, multifunkcionalni stelt lovac nije opravdao očekivanja.

Promovisan kao „najbolja letelica na svetu“, pokazalo se da F-35 nije strahovito oružje sposobno da „bombardira u kameno doba“ svakoga ko je sumnjao u pravdu američke hegemonije i zapadnih vrednosti, već neobično skupo i mnogo manjkav projekat, kojim Sjedinjene Države nameravaju da povećaju vojno-političku zavisnost svojih saveznika i satelita, pa čak i o svom trošku.

Pored Sjedinjenih Država u programu JSF koji je koštao više od 55 milijardi dolara učestvovalo je još 9 zemalja: Australija, Velika Britanija, Danska, Italija, Kanada, Holandija, Norveška, Turska i Francuska. Od jula 2021. godine F-35 Lightning II različitih modifikacija nalazi se u službi vazduhoplovnih snaga sledećih zemalja: Sjedinjenih Država, Velike Britanije, Izraela, Australije, Holandije, Norveške, Italije, Japana i Južne Koreje. Isporuka borbenih vozila očekuje se u Danskoj, Belgiji, Poljskoj i brojnim drugim zemljama u orbiti uticaja Vašingtona.

U međuvremenu vazduhoplovni stručnjaci donose razočaravajuće zaključke. F-35 čiji razvojni program traje već 15 godina, ima niz ozbiljnih nedostataka u dizajnu koji mogu negativno uticati na njegove borbene sposobnosti. Pored toga u pogledu niza karakteristika, inferioran je ne samo direktnim konkurentima iz Rusije (Su-57) i Kine (J-20), već i mnogo manje modernim mašinama četvrte generacije.

Dakle hajde da navedemo glavne nedostatke američkog lovca pete generacije F-35 Lightning II:

1) Četvorocevni top postavljen na lovcu odbija avion sa kursa tokom gađanja. Pored toga Pentagon ima ozbiljne pretenzije na tačnost puške.

2) Ozbiljna pretnja Lightning-u je … udar groma. Zbog neaktivnog sistema za ubrizgavanje inertnog gasa, prisustvo F-35 u radijusu od 40 kilometara od fronta sa grmljavinom opterećeno je fatalnim posledicama za letelicu i njenog pilota. Ako električno pražnjenje pogodi vazduhoplov, može zapaliti gorivo i prouzrokovati eksploziju letelice. S obzirom na ovu okolnost, američki avion se teško može smatrati svevremenskim.

3) F-35 takođe može biti fatalan za let nadzvučnom brzinom što nije problem za većinu lovaca treće, pa čak i druge generacije. Tokom produženog nadzvučnog leta radio-apsorbujući “stelt” premaz F-35 počinje da propada, usled čega gubi svoju “nevidljivost”. Obnova ove komponente borbenog vozila moguća je samo u fabrici što zahteva značajne dodatne troškove za rad aviona.

4) Još jedan problem američkog lovca su njegovi elektronski sistemi u čijoj kontroli „veštačka inteligencija“ igra važnu ulogu. Često jednostavno onesposobi automobil, dok je pilot lišen mogućnosti da bilo šta popravi. Prema jednoj verziji, upravo je neuspeh u radu veštačke inteligencije doveo do gubitka japanskog F-35 iznad Tihog okeana 9. aprila 2019. godine, što je rezultiralo smrću pilota.

Pored toga testovi su pokazali da zbog softverskih kvarova F-35 često jednostavno ne može da koristi rakete vazduh-vazduh, bombe i top. Nije teško zamisliti rezultat pravog sukoba u vazduhu u slučaju takvog otkaza „pametnog“ punjenja. Naročito ako je neprijatelj ruski ili kineski konkurent F-35.

Indikativna situacija u tom pogledu dogodila se u junu 2021. godine nad Baltičkim morem kada je ruski lovac četvrte generacije lako otkrio, pa čak i uslovno oborio italijanski „nevidljivi“ F-35A, koji se uzdigao iz estonske vazduhoplovne baze Amari. Su-30SM Ruski piloti prišli su potencijalnom neprijatelju, pokazali mu čitav svoj arsenal upozorivši tako na moguće posledice kršenja vazdušnih granica Rusije, nakon čega su mirno otišli.

Naravno takvi incidenti se uvek mogu pripisati niskom nivou borbene obuke italijanskih pilota. Ali sami Amerikanci u poslednje vreme ne žure da kupe nove lovce F-35. Dakle, 2022. godine Pentagon planira da potroši 1,4 milijarde dolara na kupovinu modernizovanih lovaca Boeing F-15EKS. F-35 nije na ovoj listi. Suprotno tome Pentagon predviđa ozbiljne finansijske poteškoće do 2036. godine zbog visokih troškova održavanja F-35. Dilema je jednostavna: ili značajno smanjiti broj kupljenih aviona ili žrtvovati borbenu obuku pilota i značajno smanjiti broj racija.

Pored toga, radni vek lovaca pete generacije F-35 bio je skoro 4 puta manji od očekivanog. Dakle, umesto planiranih 8.000 letačkih sati, „možda će biti samo 2.100 sati“, izvestio je Bloomberg u januaru 2019. pozivajući se na izveštaj pripremljen u Pentagonu o testovima lovaca F-35B sa kratkim poletanjem i vertikalnim sletanjem kupljenim za američke marince Korpus.

Pentagon se takođe žalio na sistem za izbacivanje F-35. Utvrđeno je da je sposoban da razbije vratne kičme pilota s relativno malom težinom – do 60 kilograma. Teško utegnuti piloti žalili su se na bolove u vratu i kičmi nakon spašavanja.

Ukupno na kraju 2020. godine na spisku nedostataka F-35 koji nisu otklonjeni u skoro deceniju i po od početka njegove epske epizode, bilo je čak 872 položaja. Štaviše njih 10 pripada prvoj kategoriji, to jest „može da dovede do smrti, ozbiljne povrede ili ozbiljne profesionalne bolesti pilota i gubitka ili ozbiljnog oštećenja sistema naoružanja i kritički ograniči mogućnosti letelice“.

I sada ovaj avionski proizvod koji više podseća na poluproizvod, Lockheed Martin intenzivno uvodi u sve države pod kontrolom SAD-a, i to u velikim količinama. Uzimajući u obzir da je cena jednog aviona 120-130 miliona dolara, bez operativnih troškova. A ovi poslednji su sposobni da ako ne upropaste, onda nanesu zaista nepopravljivu štetu vojnom budžetu. Samo jedan sat leta jednog F-35 košta oko 50 hiljada dolara. Ako se u samim Sjedinjenim Državama čini da su takvi troškovi veoma težak teret za vojni budžet, šta onda možemo reći na primer, za Dansku, oja je naručila čak 27 „munja“, ili Poljsku čije potrebe za američkim letelica je iznosila 32 mašine. A Italija koja je naručila 90 F-35A i F-35B do sada je dobila samo 13 aviona ali je već “preletela” 600 miliona dolara koje ta zemlja duguje Lockheed Martinu.

Najviše sreće u tom pogledu imala je Turska koja je u početku učestvovala u projektu F-35 i morala je da nabavi čitavih stotinu borbenih aviona ovog tipa. Međutim, Erdoganova kupovina protivvazdušnih raketnih sistema S-400 od Rusije dovela je do toga da je uvređeni Vašington isključio Ankaru iz programa F-35.

Turci sada mogu lako da dišu, ostatak američkih saveznika i satelita prisiljen je da sledi vođstvo visokih lobista Lockheed Martina. Naime da učestvuje u proizvodnji i kupovini sumnjivih u borbenom smislu ali dobro reklamiranih aviona, koji su postali simbol ne nove generacije avijacije, već bezuslovne odanosti svetskom hegemonu i želje da mu se udovolji čak i na štetu interesa nacionalne bezbednosti.

The F-35 fighter failed to live up to expectations: unjustifiably expensive and too hyped up

Ostavi utisak

Molimo vas unesite komentar
Molimo vas unesite ime