Značaj proteina u ishrani

0
Jogurt i tost doručak

Proteini ili belančevine predstavljaju jedne od najvažnijih nutrijenata neophodnih ljudskom organizmu za optimalno funkcionisanje. Najbolja potrda ovoj tvrdnji je upravo činjenica da su ovi molekuli smešteni u svakoj ćeliji našeg organizma. 

U ishrani, proteini su važan makronutrijent, te je neophodno da ih putem najrazličitijih namirnica svakodnevno konzumirate. 

U čemu se ogleda značaj proteina, koja je njihova uloga u ljudskom organizmu, u kojim namirnicama je smešteno najviše proteina i koja je optimalna dnevna doza belančevina, pročitajte u narednim redovima. 

Šta su proteini i koja je njihova uloga u organizmu

Proteini su molekuli izgrađeni od jedinjenja poznatih kao amino kiseline, vezanih u lance. Zanimljivo je da postoji čak oko 20 vrsta amino kiselina koje se mogu povezati na mnoštvo načina i tako kreirati ogroman broj različitih proteina. 

Sigurni smo da se pitate koje su to osnovne funkcije proteina u telu i zašto je važno unositi ih kroz ishranu na svakodnevnom nivou. Prva i jedna od najvažnijih uloga je izgradnja ćelija. Proteini su najzaslužniji za rast i razvoj gotovo svih ćelija, a samim tim i čitavog organizma. 

Jaja meso paradajz doručak

Pomenućemo i druge važne uloge: obezbeđivanje energije organizmu, održavanje kiselo-bazne ravnoteže (ph vrednost), povoljno dejstvo na imunitet, transport kiseonika, vitamina, nekih minerala i hormona, itd. Takođe, belančevine ulaze u sastav enzima, hormona, pigmenta i antitela.

Pomenućemo da baš zbog nekih od navedenih uloga poput rasta i razvoja ćelija, kao i obezbeđivanja energije organizmu, proteini čine jedan od osnovnih nutrijenata u ishrani sportista. Ovi molekuli svakome ko se profesionalno ili rekreativno bavi sportom doprinose rastu mišića i obezbeđivanju snage za trening. 

Iz svega navedenog možemo zaključiti da ovi važni molekuli igraju ključnu ulogu u brojnim procesima u organizmu, te ih ne smemo izostaviti iz svakodnevne ishrane.

Namirnice bogate proteinima

Dolazimo do jednog od ključnih pitanja – koje su namirnice bogate proteinima. Sigurni smo da su vas brojne uloge koje proteini imaju u organizmu podstakle na razmišljanje – kako da unesete dovoljno proteina i koje namirnice ih imaju u najvećoj količini. 

Na vrhu liste namirnica bogatih belančevinama nalaze se jaja, mlečni proizvodi, belo meso, riba, orašasti plodovi i mahunarke. Za one koji preferiraju povrće, kao najbolji izvor proteina izdvajaju se karfiol, brokoli i prokelj. 

Budući da je izuzev proteina važno unositi i druge nutrijente, neophodno je da kreirate zdravu i izbalansiranu ishranu. To podrazumeva da hranu pripremate na zdrav način, dobro kombinujete namirnice, kao i da putem ishrane unosite dovoljnu količinu ugljenih hidrata, masti, proteina, vitamina i minerala. 

Preporučena dnevna doza proteina

Za preporučenu dnevnu dozu proteina može se reći da je individualna. Ljudi se razlikuju po polu, uzrastu i telesnoj masi. Upravo u zavisnosti od pomenutih faktora, ali i od ciljeva koje žele da postignu ishranom, određuje se optimalna dnevna doza proteina. 

Kada govorimo o okvirnom dnevnom unosi proteina, predlog je da na kilogram telesne mase treba uneti 0,8 g – 1 g belančevina. Primera radi, oni koji imaju 50 kg treba da unesu između 40 g i 50 g proteina dnevno. 

Poznato je da sportisti zarad izgradnje mišićne mase unose više proteina, te oni mogu uneti i do 2 g belančevina na kilogram telesne mase. Pomenućemo napitak bogat mlečnim proteinima, koji je posebno koristan onima koji se bave sportom – proteinski šejk. Preporučujemo vam da istražite tržište mlečnih proizvoda, te odaberete šejk koji sadrži optimalnu količinu mlečnih proteina i odlikuje ga sjajan ukus. 

Na ovaj način bićete orniji za trening, rezultati će biti bolji, a posepešićete izgranju mišićnih ćelija.

Savet za one koji žele da smršaju, a razmišljaju o optimalnoj dnevnoj količini proteina, jeste da se posavetuju sa nutricionistom koji će im dati korisne i važne informacije o unosu proteina, kao i preostalih nutrijenata. 

Budući da smo sada upoznati sa ulogom proteina, jasno je da će manjak ovih nutrijenata uticati na celokupno stanje organizma. Sa druge strane, preteran unos belančevina može izazvati probavne smetnje i usporeno varenje. Da biste sa sigurnošću znali koliko proteina ste uneli predlažemo vam da potražite aplikacije koje će vam pomoći u računanju.  

Za kraj vam savetujemo da se upustite u pripremu zdravih namirnica i na taj način unesete neophodnu količinu proteina, ali i drugih makronutrijenata koji će obezbediti optimalno funkcionisanje organizma i doprineti zdravlju čitavog organizma. 

Nadamo se da vam je naš tekst pružio zanimljive i korisne informacije, te da ste saznali koja je uloga i značaj proteina u ishrani i da sada imate odličnu osnovu za zdravu ishranu!

Ostavi utisak

Molimo vas unesite komentar
Molimo vas unesite ime