Ishranom do vedrog duha – top 5 namirnica za bolje raspoloženje

0

Već dugo je poznato da su pravilna i balansirana ishrana uz redovnu fizičku aktivnost ključ dobrog zdravlja.

Ipak, kada govorimo o zdravlju, mnogim ljudima prva asocijacija biće fizičko zdravlje, dok se mentalno zdravlje stavlja u drugi plan ili – u potpunosti zaboravlja. Danas se ipak, o mentalnom zdravlju mnogo više govori negoli što je to bio slučaj pre samo par decenija.

Svako doba sa sobom nosi nove izazove, probleme i bolesti, a čini se da je jedna od najrasprostranjenijih širom sveta, upravo – generalno loše raspoloženje. Razlog je vrlo često povezan sa savremenim načinom života.

Još iz antike potiče izreka čija se istinitost iznova i iznova pokazuje kao nenadmašiva – u zdravom telu, zdrav duh! 

U narednim redovima predstavljamo vam top 5 namirnica koje imaju dokazano pozitivno dejstvo na raspoloženje i koje će vam pomoći da održite zdravo telo i vedar duh!

#1 Crvena maka – dokazana pozitivna dejstva

Verovatno ste čuli za mnogobrojna pozitivna dejstva čudesne make – relativno nove namirnice na našem tržištu. Iako na svetu postoji preko 13 različitih ekotipova make, na tržištu se uglavnom može naći žuta, crna i crvena maka.

Razlika između tri vrste make je suptilna – razlika je u zastupljenosti određenih biološki aktivnih komponenata. Maka se pre svega proslavila kao spasonosna namirnica među ženama, budući da je poznata kao rešenje za bolne menstruacije i druge ženske probleme.

Ipak, vremenom je otkriveno da maka, a naročito crvena maka ima udela i u poboljšanju muškog reproduktivnog zdravlja, a naročito funkcije prostate. Osim što zdrav reproduktivni sistem svakako doprinosi boljem raspoloženju, istraživanja pokazuju da konzumiranje crvene make direktno utiče na povećani nivo energije i raspoloženja.

Neke studije pokazale su da sve tri vrste make ispoljavaju antidepresivnu aktivnost, kao i to da imaju izrazito pozitivan efekat na povećanje fokusa, koncentracije i pamćenja.

#2 Jogurt – dobro varenje je pola sreće

Crvena maka ima izrazito jak ukus zbog čega se preporučuje da se konzumira uz neki napitak poput soka ili – jogurta.

Ovo je odlična kombinacija namirnica za bolje raspoloženje – budući da jogurt takođe indirektno ima velikog udela u dobrom raspoloženju.

Najnovija istraživanja pokazala su da zdrav sistem za varenje ima ogromnog udela u osećaju vedrine. Jogurt je namirnica koja je puna zdravih bakterija i probiotskih kultura koje podržavaju digestivnu ravnotežu.

Oko 90% serotonina – poznatijeg i kao i hormon sreće, upravo nastaje u crevima, a istraživanja pokazuju da je upravo ovo veza između primećenih rezultata među ispitanicima sa zdravim digestivnim sistemom i nižim nivoom depresije.

#3 Crna čokolada – instant bolje raspoloženje

Da je crna čokolada namirnica koja instatnt podiže raspoloženje, nije potrebno mnogo dokaza – iskustvo gotovo svih ljudi pokazuje isto.

Ipak, pored toga što predstavlja jedan od omiljenih slatkiša sveta, ona zaista sadrži i brojne supstance sa psihoaktivnim dejstvom, uključujući i one slične anandamidu, neurotransmiteru koji blokira osećaj bola.

Osim toga, u čokoladi se mogu naći i nekoliko endogenih biogenih amina, koji uključuju feniletilamin, koji ima važnu ulogu u regulaciji raspoloženja – neka istraživanja pokazuju da crna čokolada smanjuje rizik od depresije.

Čokolada osim sastava, može imati i čisto psihološko dejstvo – mnogi čokoladu da povezuju sa lepim uspomenama iz detinjstva, pa čokolada većini ljudi evocira prijatne memorije i samim tim, poboljšava raspoloženje.

#4 Banane – prirodni pojačivač hormona sreće

Da li ste se nekada osećali bolje i energičnije nakon što ste pojeli bananu? 

Niste jedini! Mnogi ljudi osećaju isto.

Naučnici veruju da se ovo dešava zbog toga što banane sadrže triptofan – aminokiselinu koja se sintetiše u organizmu i i pretvara u serotonin – dobro poznati hormon sreće. Banane obiluju i vitaminom B6, za koji se takođe pokazalo da prirodno pospešuje raspoloženje i smanjuje simptome PMS-a.

Ako ste ljubitelj kombinacije banane i čokolade – eto savršenog razloga da nastavite da ih konzumirate. Ako niste ljubitelj banane, možete je vrlo lako inkorporirati u smuti ili ovsenu kašu sa jogurtom, tako da dobijete savršeni obrok za dobar početak dana i vedro raspoloženje!

#5 Losos – zdrave masti za optimalno funkcionisanje mozga

Omega-3 masne kiseline kolokvijalno su poznatije kao “zdrave masti”, a njihova važnost za zdravlje je više puta isticana od strane naučnika i medicinskih radnika. Jako je važno da se omega-3 masne kiseline nađu u ishrani čoveka, budući da ljudski organizam ne može da ih proizvede sam.

Namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama, jedini je način da ih naš organizam dobije. Namirnice bogate njima su upravo losos i tuna – odnosno druge vrste masnijih riba. Osim toga, orašasti plodovi mogu takođe biti dobar izvor zdravih masti.

Omega-3 masne kiseline su od izuzetnog značaja za optimalan rad mozga, dobru memoriju i koncentraciju, a smatra se i izuzetno važnom namirnicom za razvoj mozga kod dece.

Mnoga istraživanja su sprovođena kako bi se ispitala pozitivna dejstva ovog nutrijenta, a neka od njih su pokazala da je ishrana bogata namirnicama kao što su losos i sveža tunjevina direktno povezana sa manjim nivoima depresije.

Smatra se da je razlog tome upravo činjenica da su ovo dve namirnice koje su najbogatije omega-3 masnim kiselinama.

Da zaključimo, ukoliko želite da poboljšate svoj kvalitet života – važno je da vodite računa o svom zdravlju. Fizičko zdravlje usko je povezano sa dobrim raspoloženjem i vedrim duhom. Vodite računa o svom telu, uvedite predložene namirnice u svakodnevnu ishranu – i svedočite svakodnevnom boljem raspoloženju i energiji!

Ostavi utisak

Molimo vas unesite komentar
Molimo vas unesite ime